top of page
4c3ad19f-5b4c-43b7-9da3-31e89ed89eab.JPG
sean-pollock-PhYq704ffdA-unsplash (1).jpg

Hur berättande kan sälja bättre än siffror

Siffror spelar roll, de bygger trovärdighet, spårar framgång och får folk att tro att det du säger är grundat i fakta. Varje affärspresentation, investerarpresentation och marknadsföringspresentation är full av dem, procentsatser, tillväxttakt och diagram. Ändå får siffror i sig sällan människor att agera. De berättar vad som hände, men inte varför det är viktigt. När du vill inspirera tillit, påverka beslut eller få någon att köpa en idé, kommer siffror bara att ta dig halvvägs. Resten handlar om historieberättande.

Den mänskliga hjärnan är byggd för berättelser, inte kalkylblad. Innan skrivande och data existerade, var berättelser hur människor delade kunskap, lärde ut läxor och byggde kultur. När vi hör en berättelse frigör vår hjärna dopamin, oxytocin och endorfiner, kemikalier som får oss att känna oss känslomässigt sammankopplade och mer benägna att komma ihåg vad vi hör. En siffra som "35 % effektivitetsförbättring" är imponerande, men den bleknar snabbt. En berättelse om ett kämpande företag som vände saker och ting stannar hos oss eftersom den har människor, spänning och förändring. En berättelse informerar inte bara, den får lyssnaren att bry sig.

De mest effektiva företagen kombinerar både precisionen i data och känslan i berättelsen. Tänk dig en konsult som säger: "Vi hjälpte en kund att öka effektiviteten med 35 %." Det är faktabaserat, men platt. Jämför det nu med: "Ett logistikföretag vi arbetade med missade deadlines och moralen var låg. Vi omformade deras processer så väl att inom tre månader var varje leverans i tid, och teamet började njuta av arbetet igen." Samma siffror, men plötsligt betyder det något. Du kan föreställa dig det, känna frustrationen och fira lösningen. Det är kraften i en berättelse.

Inom försäljning är historieberättande ett av de mest underskattade verktygen. Människor köper inte logik, de köper resultat de kan föreställa sig att uppnå. När du berättar en historia om en riktig kund, inte på ett skrytsamt sätt utan som en relaterbar resa, börjar potentiella kunder se sig själva i den situationen. "Vi arbetade med ett företag som växte snabbt men tappade struktur. De hade fantastiska människor men ingen riktning. Inom sex veckor hade de klarhet, en plan och förnyat självförtroende." Det är tillräckligt specifikt för att kännas tillräckligt verkligt och positivt för att kännas inspirerande. Lyssnaren börjar tänka: ”Det är vi. Vi behöver det.”

Inom ledarskap bygger historieberättande samstämmighet och förtroende snabbare än någon prestationsrapport. En ledare som förklarar varför ett mål är viktigt kommer alltid att prestera bättre än den som helt enkelt anger målet. Det är skillnaden mellan ”Vi måste öka intäkterna med 10 %” och ”Om vi ökar intäkterna med 10 % kan vi finansiera den nya produktlinjen som våra kunder har efterfrågat och ge vårt team resurser att förnya sig igen.” Siffrorna är identiska, men berättelsen ger mening. Syfte skapar engagemang, och engagemang driver prestation.

Marknadsföring har alltid levt på berättelser, men idag är det viktigt. Målgrupperna är överbelastade med information, annonser och mätvärden, de har lärt sig att stänga av data. Det som skär igenom bruset är mänsklig kontakt. Bra varumärken säljer transformation, inte funktioner. Apple säljer kreativitet, Nike säljer tro, Patagonia säljer ansvar. Människor köper från varumärken som berättar historier de vill vara en del av. När din marknadsföring talar om ambitioner istället för statistik, attraherar du inte bara kunder, du bygger en följarskara.

Detta betyder inte att data slutar spela roll. Faktum är att data ger storytelling dess ryggrad. När du sammanfogar båda blir resultatet kraftfullt. Istället för att kasta råa mätvärden på din publik, ge dessa siffror sammanhang. ”Genom att omforma sitt arbetsflöde minskade vår kund svarstiden från fem dagar till två. Det gav teamet tre extra dagar varje vecka att fokusera på sina kunder istället för att jaga deadlines.” Siffrorna finns fortfarande där, men nu andas de. Du säljer inte data, du visar effekt.

I grund och botten handlar storytelling om hur vi skapar mening ur fakta. Det ger form åt information och kopplar den till känslor. I affärsvärlden är känslor det som får människor att investera, engagera sig och agera. Siffror bygger förtroende, men berättelser bygger tro. Om du kan kombinera de två kommer du inte bara att kommunicera, du kommer att få kontakt. Och den kopplingen är det som förvandlar ett budskap till momentum. Människor kanske glömmer vad du sa, men de kommer alltid att komma ihåg berättelsen som fick dem att bry sig.

Business Meeting

Kontakta oss

ANSA_GROUP_LOGO__3_-removebg-preview (1).png

Att omvandla komplexa utmaningar till mätbara resultat.

Org.nr: 559493-9224

Hem

Ledningskonsulting
Teknologi och data
Nyheter och uppdateringar

Om oss

Kontakta oss

  • Linkedin

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

bottom of page